INFORMATIERIJK .nl
South Beach dieet
Rijk aan informatie

 Menu

 Informatie

  ...


 Hoofdindex
Happy Nature Shop

Het South Beach dieet

 

Het South Beach dieet is ontwikkeld door de Dr. Agatson, een amerikaanse cardioloog die zijn cliŽnten een goed dieet wilde voorschrijven.
Het South Beach-dieet is een dieet gabaseerd op goede koolhydraten en weinig verzadigde vetten. Volgens Agatston is het geen dieet, maar een leefwijze.
Het South Beach dieet wordt vaak vergeleken met het Atkins-dieet. Het verschil is dat Agatston een onderscheid maakt tussen goede en slechte koolhydraten en goede en slechte vetten en in het oorspronkelijke Atkins dieet wordt dit verschil (m.n. de goede en slechte vetten) niet gemaakt.
Agatston gelooft dat het eten van slechte koolhydraten leidt tot insuline resistentie wat uiteindelijk leidt tot diabetes en overgewicht. Verder gelooft hij ook in het algemeen geaccepteerde beginsel dat slechte vetten leidt tot hart- en vaatziekten. >>>


 South Beach dieet
 
 

Het South Beach dieet vervolg:

Wat verstaat het South beach dieet nu onder goede en slechte koolhydraten.
Goede koolhydraten zitten in vezelrijk voedsel of in voedsel dat veel goede vetten bevat. Deze koolhydraten hebben een laag glycemische index. Deze index geeft aan inhoeverre koolhydraten snel of langzaam opgenomen wordt door het lichaam en inhoeverre dit leidt tot een verhoging van het bloedsuikerniveau. Deze goede koolhydraten zitten in ongeraffineerd voedsel zoals zilvervliesrijst, bruin brood en volkoren pasta. Verder is het advies om extra vezels of goede vetten aan de maaltijd toe te voegen zodat de koolhydraten langzamer opgenomen worden. Slechte koolhydraten hebben een hoog glycemische index en zitten in vezelarm geraffineerde voedsel zoals witte rijst, wit brood en gewone pasta.

Wat verstaat het South beach dieet nu onder goede en slechte vetten.
Goede vetten zijn de zogenaamde meervoudig onverzadigde vetten en met name de omega-3 vetten. Producten die deze goede vetten bevatten zijn o.a. visoliŽn en plantaardige oliŽn. Slechte vetten zijn de zogenaamde verzadigde vetten of transvetten. Voorbeelden zijn o.a. varkensvet, roomboter en gehydrogeniseerde plantaardige vetten.

Het South Beach dieet bestaat uit 3 fases nl.:
Fase 1: Geen koolhydraten, deze fase is bedoeld om af te kicken van de honger naar koolhydraten en duurt twee weken. In deze fase mag je alleen mager vlees, magere vis, groente, een beperkte hoeveelheid magere kaas eten en een beperkte hoeveelheid magere melk drinken. In fase 1 kun je zo'n 3,5 tot 6 kilo afvallen.
Fase 2: Deze fase houdt men in principe vol tot het streefgewicht is bereikt. In deze fase worden geleidelijk aan weer koolhydraten aan het voedingspatroon toegevoegd. Zo mag je langzaamaan weer fruit en volkoren graanproducten gaan bijvoegen. en zul je 0.5 tot 1 kilo per week afvallen.
Fase 3: In deze fase is het de bedoeling het streefgewicht te behouden. In principe mag nu alles weer gegeten worden, zolang je er niet van aankomt. Het blijft wel een gewijzigd voedingspatroon van veel groente, vis en mager vlees. In alle drie de fases van het dieet raadt dr Agaston aan om m.n de slechte vetten te minimaliseren.

Dr. Agaston heeft intussen meerdere boeken geschreven over het South beach dieet waaronder een South Beach dieet kookboek.


   

Raadgeving: Hoewel wij onze uiterste best doen om de informatie correct te krijgen en actueel te houden, kan het altijd voorkomen dat de informatie getoond op deze pagina inmiddels achterhaald is of informatie bevat die niet (meer) correct is. Het is daarom van groot belang dat u meerdere bronnen raadpleegt voor u een beslissing neemt op basis van informatie verstrekt door deze website 'Informatierijk.nl'. Voor U gebruik gaat maken van de informatie op deze site verwijzen wij u graag naar de disclaimer link onderaan de pagina.

2007 - 2010 Informatierijk