INFORMATIERIJK .nl
Atkins dieet
Rijk aan informatie

 Menu

 Informatie

  ...


 Hoofdindex
dieet

Het Atkins dieet.

 

Het Atkins dieet ook wel bekend als Atkins is een van de meest bekende laag koolhydraat dieeten. Het Atkins-dieet is opgezet door de Amerikaanse arts dr. Robert Atkins.
Atkins brak met bestaande inzichten op voedingsgebied en introduceerde een dieet dat was gebaseerd op inname van zeer beperkte hoeveelheden koolhydraten. Koolhydraten is een verzamelnaam voor o.a. zetmeel, vruchtensuiker, en suiker. Door het gebrek aan koolhydraten als brandstof worden de vetreserves als energiebron aangesproken.
Na de succesvolle behandeling van meer dan tien duizend mensen schreef hij zijn ideeen in een serie boeken, die uiteindelijk een van de meest verkochte dieetboeken aller tijden zouden worden. De Atkins boeken zijn gebaseerd op zijn buitengewone geloof dat je zoveel zou kunnen eten als je wilde, en toch afvallen. >>>


 
 

Het Atkins dieet vervolg:

Het Atkins-dieet gaat er vooral van uit dat het sterk gestegen gebruik van geraffineerde koolhydraten zoals suiker, fructose en meel in de 20e eeuw verantwoordelijk is voor de grote toename van stofwisselingsproblemen zoals overgewicht.
De alvleesklier produceert veel insuline na het eten van veel koolhydraten. Te veel koolhydraten betekent een overproductie van insuline en daarmee ontstaan diverse stofwisselingsproblemen. Inname van te veel koolhydraten zorgt ook voor wisselende bloedsuikerniveaus en dit kan stemmingswisselingen, depressie en slaapproblemen veroorzaken. Het Atkinsdieet stabiliseert de productie van insuline en het bloedsuikerniveau waardoor hongeraanvallen voorkomen worden. Dit doet het dieet door het lichaam te dwingen over te schakelen op een vet-stofwisseling waardoor de koolhydraat-stofwisseling meer rust krijgt.
Het Atkins dieet kent verschillende fases nl.: fase 1 de introductie, fase 2 verder gewichtsverlies, fase 3 voorbereiding op de handhavingsfase, fase 4 levenslange handhavingsfase.
In fase 1 is het doel om het lichaam te dwingen om vetten te verbranden om zodoende veel gewicht te verliezen. deze fase duurt maximaal 14 dagen omdat deze fase zo zwaar is.
In fase 2 is het doel om door te gaan met het verbranden van vetten maar met een milder dieet.
In fase 3 is het doel om de ideale hoeveelheid in te nemen koolhydraten te bepalen.
In fase 4 is eigenlijk ongeveer gelijk aan fase 3 echter het doel is nu om niet terug te vallen in ongezond eten.
Het Atkins dieet kent vele volgers over de hele wereld. Ook uit diverse studies is de werking van het Atkins dieet weldegelijk aangetoond. Natuurlijk zijn er ook veel critici.
Er bestaan ook veel misverstanden over het Atkins dieet. Het is een misverstand om te denken dat vlees met veel vet een typisch Atkins dieet gerecht is. Het doel van het Atkins dieet is om hoog koolhydraat houdende producten zoals frisdrank, fruitsappen, aardappelen, pasta, brood, en rijst te beperken. Maar je mag wel vlees, eieren, vis, kaas, boter en nog veel meer.
Veel mensen hebben echter met het Atkins dieet de neiging om teveel verzadigde vetten te eten wat weer de kans op hart en vaatziekte kan verhogen. Ook al verbied het Atkins dieet niet het eten van bepaalde producten of aantal calorieen, zijn boeken zijn geven natuurlijk geen vrijbrief voor vreetpartijen.
Het is een feit dat volgers van het Atkins dieet de eerste paar weken al vele kilo’s kunnnen afvallen.


   

Raadgeving: Hoewel wij onze uiterste best doen om de informatie correct te krijgen en actueel te houden, kan het altijd voorkomen dat de informatie getoond op deze pagina inmiddels achterhaald is of informatie bevat die niet (meer) correct is. Het is daarom van groot belang dat u meerdere bronnen raadpleegt voor u een beslissing neemt op basis van informatie verstrekt door deze website 'Informatierijk.nl'. Voor U gebruik gaat maken van de informatie op deze site verwijzen wij u graag naar de disclaimer link onderaan de pagina.

2007 - 2010 Informatierijk